Peningkatan Ketrampilan Motorik Kasar Anak Melalui Metode Pembelajaran Sentra Balok di TK Al-Amin Palur

Authors

  • Anis Fitria Universitas Sahid Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.47861/khirani.v3i1.1550

Keywords:

Block Center, Early Childhood, Gross Motor Skills

Abstract

The purpose of this study is to improve gross motor skills in early childhood through the block center learning method. This research employs a qualitative method with a case study approach aimed at gaining an in-depth understanding of an individual, group, or institution. The data collection techniques used include observation, interviews, and documentation to obtain concrete data related to the issues in this study. The findings indicate that learning at the block center using block media to enhance the imagination of early childhood has numerous benefits. By considering children's readiness to learn, interests, and learning styles, this approach not only develops social skills, such as empathy toward others and the environment, self-confidence, and interaction with peers and teachers but also fosters good communication skills, politeness, and proper use of body functions. Gross and fine motor movements in children can develop effectively through this method.

References

Abidin, R., & Kurniawati, T. (2023). Penerapan metode pembelajaran sentra balok untuk meningkatkan kemampuan motorik halus anak usia dini kelompok A1 RA Hidayatul Hikmah. J-SES: Journal of Science, Education and Studies, 2(3).

Astari, T., Aisyah, S. N., & Sari, D. A. (2020). Tanggapan guru PAUD tentang pemberian reward dan pengaruhnya terhadap motivasi belajar dan perkembangan sosial emosional anak usia dini. JECIES: Journal of Early Childhood Islamic Education Study, 1(2), 141–155.

Megawati, R. (2023). Meningkatkan kemampuan sosial anak usia dini melalui pembelajaran di sentra balok. Al Ittihadu, 2(2), 205–213.

Mestika, A. (2023). Implementasi model pembelajaran sentra balok untuk mengembangkan kecerdasan interpersonal anak usia dini 4-5 tahun di TK Cempaka Aisyiyah 004 Sei Betung Desa Pulau Jambu Kecamatan Kuok Kabupaten Kampar (Doctoral dissertation). Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Munar, A., Hibana, H., & Surahman, S. (2021). Implementasi model pembelajaran sentra bahan alam untuk meningkatkan kreativitas anak usia 4-5 tahun. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 8(2), 1–9.

Nirawati, N. (2019). Meningkatkan kemampuan fisik motorik kasar anak melalui sentra olah tubuh di TK Alkhairaat 1 Pusat Palu (Doctoral dissertation). IAIN Palu.

Puspitasari, E., Nurkholishoh, S., & Choiro, U. D. (2022). Peran permainan tradisional bakiak dalam meningkatkan kemampuan motorik kasar anak usia 3-4 tahun. Abata: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 142–152.

Riza, M. (2018). Deteksi perkembangan kompetensi motorik anak di PAUD Nadila Kec. Bebesen Kab. Aceh Tengah. Jurnal As-Salam, 2(3), 42–51.

Saputri, E. E. (2019). Implementasi model pembelajaran sentra untuk meningkatkan kemandirian anak usia dini di KB Merak Ponorogo (Doctoral dissertation). IAIN Ponorogo.

Sumarjilah. (2014). Meningkatkan kemampuan motorik kasar anak kelompok B melalui bermain estafet di TK Mekar Siwi Ngaran Kaligesing Purworejo. [Diakses 19 Oktober 2019].

Syahria, A. I. (n.d.). Penerapan model pembelajaran sentra dalam mengoptimalisasikan perkembangan motorik (Undergraduate thesis). FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Wardhani, F. N. K. (2018). Meningkatkan kemampuan motorik kasar anak melalui permainan tradisional bebentengan di kelompok B taman kanak-kanak. Pendidikan Guru PAUD S-1, 7(7), 605–612.

Downloads

Published

2025-01-24

How to Cite

Anis Fitria. (2025). Peningkatan Ketrampilan Motorik Kasar Anak Melalui Metode Pembelajaran Sentra Balok di TK Al-Amin Palur. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 76–85. https://doi.org/10.47861/khirani.v3i1.1550

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.