Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Membaca Pemahaman Siswa

Authors

  • Dwi Suratimah Universitas PGRI Semarang
  • Ngatmini Ngatmini Universitas PGRI Semarang

DOI:

https://doi.org/10.47861/khirani.v1i2.286

Keywords:

Differentiated Learning, Literacy Ability, Reading Comprehension.

Abstract

The purpose of this research is to describe the improvement of reading comprehension literacy skills through the application of differentiated learning strategies to students of the fifth grade of Primary School in the activities of learning to read and learn in the classroom. The method used is a qualitative approach with a descriptive method. Case study in 5th grade SDN Srondol Kulon 03 Semarang City. in limited face-to-face learning. The results of the research show that differentiated learning strategies are capable

References

Abidin, Y., Mulyati, T., & Yunansah, H. (2021). Pembelajaran Literasi: Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, dan Menulis. Bumi Aksara.

Andriani, W. (2020). Pengembangan Media Koper Petualang Besut untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 4(2), 473-490. https://doi.org/10.26811/didaktika.v4i2.137

Faizah, D. U., Sufyadi, S., Anggraini, L., Waluyo, W., Dewayani, S., Muldian, W., & Roosaria, R. (2016). Panduan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Handayani, T. (2018). Implementasi Media Grafik Nada dengan Kendali Remote Control untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Notasi Angka pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 2(2), 381-394. Retrieved from https://ojsdikdas.kemdikbud.go.id/index.php/didaktika/article/view/83

Lumban Gaol, R. (2020). Pemanfaatan Pelepah Sawit dalam Pembelajaran Cermin di SMP Negeri 5 Satu Atap Tanjung Morawa. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 4(2), 319-334. https://doi.org/10.26811/didaktika.v4i2.122

Nasional, T. G. L. (2017). Panduan Gerakan Literasi Nasional. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Prananta, Y. R. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Abad 21 Berbasis Media Penanaman Karakter Bertema Nilai-Nilai Pancasila dan Sadar Konstitusi. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(2), 375-398. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i2.213

Somadayo, S. (2011). Strategi dan teknik pembelajaran membaca. Graha Ilmu, 28.

Subair, S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Karakter Jujur dan Adil Integrasi Islam dan Budaya Lokal Berbasis Mobile Learning. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 4(2), 491-514. https://doi.org/10.26811/didaktika.v4i2.140

Sugiyono, D. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D.

Tomlinson, C. A. (2014). The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners. Ascd.

Walidin, W., Idris, S., & Tabrani ZA. (2015). Metodologi Penelitian Kualitatif & Grounded Theory. Banda Aceh: FTK Ar-Raniry Press.

Walidin, W., Idris, S., & Tabrani ZA. (2015). Metodologi Penelitian Kualitatif & Grounded Theory. Banda Aceh: FTK Ar-Raniry Press.

Zulela, M. S. (2012). Pembelajaran Bahasa Indonesia Apresiasi Sastra di Sekolah Dasar. Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

2023-06-24

How to Cite

Dwi Suratimah, & Ngatmini Ngatmini. (2023). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Membaca Pemahaman Siswa. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 138–154. https://doi.org/10.47861/khirani.v1i2.286

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.