Profesionalisme Guru Pendidikan Anak Usia Dini dalam Proses Belajar Mengajar

Authors

  • Jefrianus Da Silva Sekolah Tinggi Teologi Ekumene Jakarta
  • Refni Fajar Wati Zega Sekolah Tinggi Teologi Ekumene Jakarta
  • Lily Peggy Kawatu Sekolah Tinggi Teologi Ekumene Jakarta
  • Berkati Bu’ulolo Sekolah Tinggi Teologi Ekumene Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.47861/khirani.v2i1.921

Abstract

Professional teachers are very important in early childhood education. However, PAUD teachers often do not prioritize teaching skills, which becomes a problem. This research discusses the professionalism of PAUD teachers in the learning process using descriptive qualitative methods to find solutions. Teachers must be teachers and motivators who are responsible for shaping children's personalities and have mature skills and preparation before teaching. In conclusion, professional teachers are those who have expertise and skills in educating early childhood children and creating a fun and interesting learning atmosphere. 

References

Ambariani, A., & Suryana, D. (2022). Hambatan Implementasi PAUD Berbasis Holistik Integratif. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 5200–5208. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.1599

Anthony, J. C. W., Saragih, T. P., & Sudirman, S. (2022). Kompetensi Profesional Guru dalam Teologi Paulus. MANTHANO: Jurnal Pendidikan Kristen, 1(1), 39–49. https://doi.org/10.55967/manthano.v1i1.8

Ardiana, R. (2021). Implementasi Media Pembelajaran pada Kecerdasan Bahasa Anak Usia 5-6 Tahun. MURHUM : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2, 24–25. https://doi.org/10.37985/murhum.v2i2.47

Dr. Farida Nugrahani, M. H. (2018). dalam Penelitian Pendidikan Bahasa. UPI Bnadung, 1(1), 305. http://e-journal.usd.ac.id/index.php/LLT%0Ahttp://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/viewFile/11345/10753%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.758%0Awww.iosrjournals.org

Fono, Y. M., Bili, A. R., Ngadha, M. C., Bhubhu, M. R., Nonang, M. C. H., Tai, Y. C., & Pgpaud, P. S. (2022). Membangun Profesional Guru Dalam Mengembangkan Karakter Anak Usia DiniDi TK Boubou. Jurnal Citra Pendidikan Anak (PCGPA), 1, 3–7.

Harfiani, R. (2021). Manajemen Program Pendidikan Inklusif (H. R. Setiawan (ed.); Afthal, Ra). UMSU Press.

Kia, A. D. (2019). Kajian Pedagogis Tentang Tanggung Jawab Guru Pak Secara Profesional Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Shanan, 3(2), 77–94. https://doi.org/10.33541/shanan.v3i2.1580

Muhalisiah, M., Darmiyanti, A., & Muna’fiah, N. (2023). Pengembangan Profesionalisme Guru dalam Pendidikan Anak Usia Dini di RA Al-Hidayah. As-Sabiqun, 5(1), 110–123. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v5i1.2700

Novitasari, Y., & Fauziddin, M. (2022). Analisis Literasi Digital Tenaga Pendidik pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3570–3577. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2333

Obsesi, J., Pendidikan Anak Usia Dini, J., Witarsa, R., & Lesmana Alim, M. (2022). Kompetensi Profesional Guru pada Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini. 6(6), 5799–5807. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3258

Rabukit, D., Rakhmat, W., Sagala, T., & Indah, R. (2021). Keterampilan Dasar Mengajar Guru (R. Y. Arifin (ed.)). UMSU Press.

Sadari. (2019). Alim | Journal of Islamic Educatioan. Alim Journal of Islamic, I(2), 389–400.

Safira, A. R. (2020). media Pembelajaran Anak Usia Dini (Nomor Caremedia).

Saragih, A. H. (2008). Kompetensi Minimal Seorang Guru Dalam Mengajar. Jurnal Tabularasa, 5(1), 23–34.

Sitepu, J. M., & Nasution, M. (2018). Kreativitas Pembuatan Media Pembelajaran Big Book Pada Guru-Guru RA Di Kecamatan Medan Maimun. Jurnal Prodikmas: Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 8–16.

Sufiati, V., & Afifah, S. N. (2019). Peran perencanaan pembelajaran untuk performance mengajar guru pendidikan anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 48–53. https://doi.org/10.21831/jpa.v8i1.26609

Suryani, L. (2007). Analisis Permasalahan Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Masyarakat Indonesia. Jiv, 2(1), 42–48. https://doi.org/10.21009/jiv.0201.6

Taib, B., & Mahmud, N. (2021). Analisis Kompetensi Guru PAUD dalam Membuat Media Video Pembelajaran. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1799–1810. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1842

Tarihoran, E. (2019). Guru Dalam Pengajaran Abad 21. SAPA - Jurnal Kateketik dan Pastoral, 4(1), 46–58. https://doi.org/10.53544/sapa.v4i1.68

Wahyuni, I. (2018). Pemilihan Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan, 1(1), 8. http://eprints.umsida.ac.id/3723/

Downloads

Published

2024-03-18

How to Cite

Jefrianus Da Silva, Refni Fajar Wati Zega, Lily Peggy Kawatu, & Berkati Bu’ulolo. (2024). Profesionalisme Guru Pendidikan Anak Usia Dini dalam Proses Belajar Mengajar. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 136–145. https://doi.org/10.47861/khirani.v2i1.921