Metode Pembelajaran Kreatif dalam Pendidikan Anak Usia Dini
DOI:
https://doi.org/10.47861/khirani.v3i1.1622Keywords:
Early Childhood Education, Educational Games, Learning InnovationAbstract
Early childhood education (ECED) plays an important role in shaping children's cognitive, social and emotional development, but conventional learning methods such as lectures and memorization are less effective in stimulating creativity and interest in learning. Therefore, innovations in learning are needed, such as edutainment, project-based learning and educational games, which are proven to increase children's engagement and motivation. In addition, the role of educators in creating an interactive environment and the involvement of parents are also very important. This study uses the literature study method by collecting various references from journals, books and other scientific sources. This literature study shows that innovative methods based on exploration, projects and educational games can improve children's creativity, critical thinking skills and conceptual understanding. Thus, the application of innovative and collaborative learning methods is expected to create a fun learning environment that supports holistic child development.
References
Afnita, J. A. U. (2021). Kunci-kunci dalam pengembangan kreativitas anak usia dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(1), 75–95. https://doi.org/10.19109/ra.v5i1.7084
Ansori, Y. Z. (2023). Peranan orang tua dalam pembinaan karakter bagi anak usia dini. SANISKALA: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 10–14. https://doi.org/10.31949/jsk.v1i1.6225
Arlina, Nasution, A., Sunya, A. S., & Latifah. (2024). Meningkatkan kreativitas anak usia dini melalui alat permainan edukatif dengan media Lego. Cemara Education and Science, 2(1). https://doi.org/10.62145/ces.v2i1.58
Azizah, E. M., Yuhasriati, Y., Khoiriyah, K., Rosmiati, R., & Mandira, G. (2023). Implementasi pembelajaran berbasis STEAM dalam mengembangkan kreativitas anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 6620–6630. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i6.5346
Badrudin, B., Sabri, A., & Warmansyah, J. (2022). Manajemen layanan pembelajaran anak usia dini berbasis ICT pada pembelajaran tatap muka terbatas. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4067–4076. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2354
Billah, A. A. (2023). Meningkatkan kemampuan membaca anak usia dini melalui permainan kartu huruf di RA Ma’dinul ‘Ulum Tulungagung. AlBanna: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), 39–50. https://doi.org/10.24260/albanna.v3i1.2135
Cahyaningsih, S., & Harun, H. (2023). Pengaruh metode pembelajaran proyek terhadap kemampuan berpikir kritis dan kreativitas anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(5), 5481–5494. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i5.5034
Dewi, R. N. W. U., Asril, N. M., & Wirabrata, D. G. F. (2021). Meningkatkan kemampuan berhitung permulaan pada anak usia dini melalui video animasi. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(1), 99. https://doi.org/10.23887/paud.v9i2.36800
Dewi, S. R., & Masitoh, M. R. (2023). Peningkatan peran orang tua dalam menumbuhkan minat literasi pada anak usia dini di PAUD Nurrohman Kota Serang. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia, 3(5), 1511–1518. https://doi.org/10.54082/jamsi.942
Elvira, M., Aprilia, E. F., & Sainuddin, S. (2022). Implementasi model pembelajaran science, technology, engineering, art, and mathematics (STEAM) di TK Kota Malang. Preschool, 4(1), 13–20. https://doi.org/10.18860/preschool.v4i1.18007
Faizah, H., Maftuh, M. S., Purwasih, S. M., & Sulistyaningtyas, A. D. (2020). Pemanfaatan benda-benda di lingkungan sekitar untuk menanamkan konsep bilangan pada anak usia dini. Jurnal SOLMA, 9(1), 176–185. https://doi.org/10.29405/solma.v9i1.4901
Fajri, Z., Dewi Riza, I. F., Azizah, H., Sofiana, Y., Ummami, U., & Andila, A. (2022). Pemanfaatan media pembelajaran visual berbasis aplikasi Canva dalam meningkatkan minat dan motivasi belajar anak usia dini di PAUD Al Muhaimin Bondowoso. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 10(3), 397–408. https://doi.org/10.26618/equilibrium.v10i3.8583
Fasha, A. K., & Hibana, H. (2023). Pemahaman guru tentang penggunaan alat permainan edukatif dalam proses pembelajaran anak usia dini. JEA (Jurnal Edukasi AUD), 9(1), 1. https://doi.org/10.18592/jea.v9i1.8728
Fatihah, S. A., Nirmala, I., & Putri, F. E. (2022). Meningkatkan minat belajar anak usia dini melalui teknik kolase dengan bahan biji-bijian pada anak kelompok B di PAUD Gerda. Edukids: Jurnal Pertumbuhan, Perkembangan, dan Pendidikan Anak Usia Dini, 19(1), 51–61. https://doi.org/10.17509/edukids.v19i1.43267
Fauziyyah, D. F., Sunendar, D., Sumiyadi, S., & Damaianti, V. S. (2023). Membaca dunia anak dengan bijak: Peran guru dalam pembelajaran cerita anak realis. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(5), 5171–5180. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i5.5248
Hasanah, A., & Kuswara, K. (2021). Meningkatkan kreativitas anak usia dini melalui kegiatan hasta karya. Jurnal Riset Golden Age PAUD UHO, 4(2), 129. https://doi.org/10.36709/jrga.v4i2.18679
Hudain, M. A., Kamaruddin, I., Irvan, I., Juhanis, J., Weraman, P., & Saddhono, K. (2023). Media pembelajaran berbasis video: Apakah berpengaruh terhadap peningkatan motivasi belajar pada anak? Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(4), 4881–4891. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i4.4924
Setyaningsih, R. (2023). Peran permainan edukatif dalam mengembangkan keterampilan berbicara bahasa Inggris pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 7299–7307. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i6.5773
Yuliantina, I., & Yuliati, D. A. T. (2023). Model pembelajaran berbasis projek dalam meningkatkan kreativitas anak usia dini. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(11), 9143–9148. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i11.2934
Zega, R. F. W. (2023). Manfaat penggunaan permainan edukatif dalam pembelajaran anak usia dini. Preschool: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 53–64.