Manfaat Seni Rupa dalam Merangsang Kreativitas Anak Usia Dini
DOI:
https://doi.org/10.47861/khirani.v2i1.920Keywords:
Art, Creativity, Early ChildhoodAbstract
Art learning is a child's education that focuses on the development of visual intelligence, also known as visual intelligence. In this context, children are encouraged to have the ability to understand objects thoroughly and in detail. The purpose of this research is to provide an understanding to teachers that the benefits of fine arts are very beneficial for early childhood, this research method uses descriptive qualitative research methods with data review from case studies, literature studies, and books as reference references. The results of this study are in the benefits of fine arts for early childhood can develop children's Fine Motor Skills, develop Imagination and Creativity through fine arts, Increase Problem Solving Skills and Increase Emotional Intelligence.
References
Aprillia, E., Wulandari, R., & Fahmi. (2023). PENGELOLAN PEMBELAJARAN SENI RUPA MELALUI KEGIATAN KOLASE UNTUK MENINGKATKAN KREATIVITAS ANAK USIA DINI. HYPOTHESIS : Multidisciplinary Journal Of Social Sciences, 2(01 Juni), Article 01 Juni.
Arissusila, I. W., Trisdyani, N. L. P., & Pradnyana, I. G. A. M. S. (2023). SENI RUPA SEBAGAI MEDIA DALAM PENDIDIKAN ANAK USIA DINI DI DESA BATUBULAN KANGIN. Dharmasmrti: Jurnal Ilmu Agama Dan Kebudayaan, 23(2), Article 2. https://doi.org/10.32795/ds.v23i2.4899
Bu’ulolo, B. (2024). Upaya Penanganan Seks Pada Anak Usia Dini Dalam Perspektif Kristen. Indo Green Journal, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.31004/green.v2i1.44
Eka, J. (2020). KARAKTERISTIK PERKEMBANGAN ANAK USIA DINI DENGAN RENTANG USIA 0-6 TAHUN. Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini, 12.
Gunadaa, I. W. A. (2022). KONSEP, FUNGSI DAN STRATEGI PEMBELAJARAN SENI BAGI PESERTA DIDIK USIA DINI. KUMAROTTAMA: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1.
Hartono. (2018). Model Pembelajaran Tari Anak Usia Dini. Lontar Mediatama.
Hasan, M., Harahap, T. K., Hasibuan, S., Rodliyah, I., Thalhah, S. Z., Rakhman, C. U., Ratnaningsih, P. W., Inanna, Mattunruang, A. A., Herman, Nursaeni, Yusriani, Nahriana, Silalahi, D. E., Hasyim, S. H., Rahmat, A., Ulfah, Y. F., & Arisah, N. (2023). METODE PENELITIAN KUALITATIF. Penerbit Tahta Media. https://tahtamedia.co.id/index.php/issj/article/view/182
Marpaung, Z. E., Rais, S. S., Angelly, T., Meilita, N., & Nurlaili, N. (2022). Stimulasi Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 4-6 Tahun melalui Berbagai Kegiatan di RA Nurhidayah. JURNAL EDUKASI NONFORMAL, 3(2), Article 2.
Mayar, F. (2022). Seni Rupa untuk Anak Usia Dini. Deepublish.
Musa, L. A. D., & Hasis, P. K. (2021). PEMBELAJARAN SENI RUPA UNTUK ANAK USIA DINI. Penerbit Adab.
Pratama, B., & Sari, D. (2023). Peningkatan Kreativitas Anak Usia Dini melalui Metode Seni Rupa: Implementasi di Kelompok Bermain Mawar Indah. TIFLUN : JURNAL PENDIDIKAN ANAK USIA DINI, 1(1), Article 1.
Rahmawati, N., Arkam, R., & Mustikasari, R. (2022). Peningkatan Kemampuan Berkarya Seni Rupa Melalui Media dari Barang Bekas. MENTARI: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), Article 1. https://jurnal.stkippgriponorogo.ac.id/index.php/Mentari/article/view/175
Rohmiati, R., Deluma, R. Y., Salma, S., & Nurlina, N. (2023). PERENCANAAN PROGRAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN ANAK USIA DINI. Pt. Pena Persada Kerta Utama.
Saripah. (2023). Bentuk Pengembangan Kemampuan Seni Anak Usia Dini (Konsep, Teori, dan Aplikasinya). Mafy Media Literasi Indonesia.
Sinurat, J., Daulay, M. I., Hasibuan, A. K. H., Setiawati, E., Rahmawati, Y., Meliani, F., Widiastuti, B. R., Wahyuni, R. S., Putnarubun, A., AnggrainI, D. D., Putri, D. M., Saputro, A. N. C., Sufiati, V., Laali, S. A., & Arifudin, O. (2022). PENGEMBANGAN MORAL & KEAGAMAAN ANAK USIA DINI. CV WIDINA MEDIA UTAMA. https://repository.penerbitwidina.com/publications/558622/
Susanto, A. (2021). Pendidikan Anak Usia Dini: Konsep dan Teori. Bumi Aksara.