Peran Andragogi dalam Mempersiapkan Orang Tua sebagai Pendidik Anak Usia Dini

Authors

  • Jefrianus Da Silva Sekolah Tinggi Teologi Ekumene Jakarta
  • Ruth Judika Siahaan Sekolah Tinggi Teologi Ekumene Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.47861/khirani.v2i3.1271

Keywords:

Andragogy, Parents, Early Childhood, Character, Spirituality

Abstract

Many parents still lack the necessary knowledge and skills to support optimal child development. The purpose of this study is to describe the role of Andragogy, as an adult education approach, offering a solution by customizing learning based on parents' needs and motivations. This approach can overcome three main challenges faced by parents: lack of knowledge about ECD, limited time for training, and low motivation and support in the process of learning and shaping children's spirituality and character. The researcher uses a qualitative method or literature study where the researcher provides solutions to the problems raised by collecting various theories and information from literature materials such as books, dictionaries, journals, Bibles, and online media.

 

References

Anwar, A. S. (2020). PENGEMBANGAN SIKAP PROFESIONALISME GURU MELALUI KINERJA GURU PADA SATUAN PENDIDIKAN MTS NEGERI 1 SERANG. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.36671/andragogi.v2i1.79

Devie, F. (2023). Keterlibatan Orang Tua pada Pendidikan Anak dalam Pelaksanaan Program Parenting di Kelompok Bermain (KB) Salma UPT SPNF SKB Kota Yogyakarta | Fauziah | Journal of Society and Continuing Education. https://journal.student.uny.ac.id/index.php/pls/article/view/19453

Disah Alya, N. (2023). PENDIDIKAN ANAK USIA DINI, REMAJA DAN DEWASA | JKKP (Jurnal Kesejahteraan Keluarga dan Pendidikan). https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jkkp/article/view/32256

Hamidah, J., & Syakir, A. (2021). Implementasi Pendekatan Andragogi Spiritual dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Mandiri Mahasiswa pada Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia FKIP Universitas Muhammadiyah Banjarmasin. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, dan Asing, 4(2), Article 2. https://doi.org/10.31540/silamparibisa.v4i2.1376

Hasudungan, S. (2021). Definisi Theologi Praktis Kristen Sesuai Kerabian Yesus Dan Payung Bagi Pendidikan Kristiani. PBMR ANDI.

Hiryanto, H. (2009). OPTIMALISASI PENERAPAN KONSEP ANDRAGOGI DALAM PENDIDIKAN DAN LATIHAN APARATUR PEMERINTAH SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN MUTU LULUSAN. JIV-Jurnal Ilmiah Visi, 4(2), Article 2. https://doi.org/10.21009/JIV.0402.5

Malik, H. (2008). TEORI BELAJAR ANDRAGOGI DAN APLIKAINYA DALAM PEMBELAJARAN. Jurnal Inovasi, 5(2), Article 2. https://ejurnal.ung.ac.id/index.php/JIN/article/view/803

Muliadi, E., & Zakaria, M. (2023). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Pendidikan Serta Kaitannya Dengan Andragogi Kurikulum Merdeka Dalam Rangka Perkembangan Pendidikan. Jurnal Penelitian Tarbawi: Pendidikan Islam Dan Isu-Isu Sosial, 8(2), Article 2. https://doi.org/10.37216/tarbawi.v8i2.1171

Musyafa’ah, L., Bustami, A. L., & Dzulkarnain, D. (2023). Application of Interpersonal Communication with an Andragogical Approach in Improving the English Competence of Dhuafa Orphans. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 11(1), Article 1. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v11i1.121033

NABELLA, R. (2018). The Journal of Universitas Negeri Surabaya. https://ejournal.unesa.ac.id

Paraswati, M. P., Seldjatem, C., Hasibuan, N., Yual, A., & Giroth, C. (2024). Tindakan Preventif Guru Pendidikan Agama Kristen dalam Menangani Kekerasan Seksual di Sekolah Kristen. Jurnal Pendidikan Agama Dan Teologi, 2(3), 142–153. https://doi.org/10.59581/jpat-widyakarya.v2i3.3889

Prihanto, J., Olivya, N., Deak, V., & Heavenny, A. A. (2022). Konsep Pendidikan Agama Kristen dalam Pembinaan Andragogi di Gereja. Formosa Journal of Multidisciplinary Research, 1(5), Article 5. https://doi.org/10.55927/fjmr.v1i5.1188

Rahayu, D. R., Yulianti, Y., Fadillah, A. E., Lestari, E., Faradila, F., & Fitriana, D. (2023). PERAN ORANG TUA DALAM PENDIDIKAN ANAK. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 4(2), 887–892. https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i2.1189

Ruslin W., B. (2023). PENGEMBANGAN MODEL PELATIHAN PERMAINAN TRADISIONAL EDUKATIF BERBASIS POTENSI LOKAL DALAM MENINGKATKAN PENGETAHUAN DAN KETERAMPILAN ORANG TUA ANAK USIA DINI | JIV-Jurnal Ilmiah Visi. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jiv/article/view/7690

Shunhaji, A. (2019). AGAMA DALAM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SEKOLAH DASAR. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam dan Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.36671/andragogi.v1i1.46

Sujarwo, S. (2007). STRATEGI PEMBELAJARAN PARTISIPATIF BAGI BELAJAR ORANG DEWASA (PENDEKATAN ANDRAGOGI). MAJALAH ILMIAH PEMBELAJARAN, 3(2), Article 2. http://journal.uny.ac.id/index.php/mip/article/view/5990

Sutarjo, S. (2023). ANDRAGOGI. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Suwandi, S. (2022). PEDAGOGI GENRE DAN SIBERGOGI DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DI ERA DIGITAL UNTUK MEWUJUDKAN KOMPETENSI MULTILITERASI SISWA. SEMINAR NASIONAL PROGRAM STUDI PENDIDIKAN BAHASA DAN SASTRA INDONESIA UNIVERSITAS TIMOR, 191–210.

Suwarni, R., Akhyadi, A. S., & Saripah, I. (2021). Pendekatan Andragogi dan Proses Pembelajaran Jarak Jauh di PAUD Qolbun Salim, Kecamatan Cilengkrang, Kabupaten Bandung. Diklus: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.21831/diklus.v5i1.37131

Tenrere, S. B., Farizal, F., & Rifa’i, A. (2020). PENGARUH PENDIDIKAN MORAL DAN KOMPETENSI SOSIAL GURU TERHADAP PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA SMP MANBA’UL ULUM JAKARTA. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(3), Article 3. https://doi.org/10.36671/andragogi.v2i3.115

Windayani, N. L. I., Dewi, N. W. R., Yuliantini, S., Widyasanti, N. P., Ariyana, I. K. S., Keban, Y. B., Mahartini, K. T., Dafiq, N., Suparman, & Ayu, P. E. S. (2021). Teori dan Aplikasi Pendidikan Anak Usia Dini. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Yani, S., Kusen, K., & Khair, U. (2020). KEBIJAKAN SEKOLAH DALAM PENERAPAN KARAKTER DISIPLIN SISWA DI SDN 77 REJANG LEBONG. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(3), Article 3. https://doi.org/10.36671/andragogi.v2i3.102

Published

2024-08-20

How to Cite

Jefrianus Da Silva, & Ruth Judika Siahaan. (2024). Peran Andragogi dalam Mempersiapkan Orang Tua sebagai Pendidik Anak Usia Dini. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(3), 92–101. https://doi.org/10.47861/khirani.v2i3.1271

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.