Peran Guru Dalam Meningkatkan Perkembangan Sosial Anak Autis Usia Dini di SLB TNCC Banda Aceh

Authors

  • Yovi Apriliyani Universitas Islam Negeri Ar-Raniry
  • Dhia Rahmadika Universitas Islam Negeri Ar-Raniry
  • Sherina Wifda Universitas Islam Negeri Ar-Raniry
  • Hijriati Hijriati Universitas Islam Negeri Ar-Raniry

DOI:

https://doi.org/10.47861/khirani.v2i2.998

Keywords:

Teacher Role, Social Skills, Autistic

Abstract

Autistic children are children who experience growth and development disorders which have an impact on problems in optimal social, communication and emotional development. This research aims to ilustrate the role of teachers in improving the social skills of young autistic children at SLB TNCC Banda Aceh. The type of research used in this research is qualitative research. The subject of this research was an early-age autistic child who was in the Therapy class at TNCC SLB. Data collection techniques through observation and interviews. The results of the research show that there is a teacher's role as a facilitator, namely providing a platform for autistic children to improve the social development of autistic children at an early age through playing together as a form of interaction with friends around them at school. Teachers also provide stimulation that suits the needs of autistic children.

References

Abdussamad, Z. (2021). Metode penelitian kualitatif. Makassar: Syakir Media Press.

Azzahro, F. (2024). Memahami autisme dan mendorong inklusi sosial. Maliki Interdisciplinary Journal, 2(1), 515-519.

Farida. (2018). Upaya mengoptimalkan perkembangan anak usia dini. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 2(1), 1-24.

Khadem Reza, Z. K., & Zare, H. (2022). Evaluation of brain structure abnormalities in children with autism spectrum disorder (ASD) using structural magnetic resonance imaging. Egypt J Neurol Psychiatry Neurosurg, 58, 135. https://doi.org/10.1186/s41983-022-00576-5

Limbong, D. Q., Maharani, S., & Usiono, U. (2024). Komunikasi pendidikan anak berkebutuhan khusus. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 2902-2907.

Loka, N., & Khamim, Z. P. (2022). Peran guru dalam meningkatkan kemampuan sosial anak berkebutuhan khusus melalui program inklusi. Jurnal Golden Age, 6(1), 151-159.

Manizal, E. (2015). Peran guru sebagai motivator dalam belajar. Jurnal Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan UIN Raden Fatah Palembang, 1(2), 171-188.

Ndasi, A. A. R., et al. (2023). Peran guru dalam memberikan layanan pendidikan bagi anak berkebutuhan khusus di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Inklusi Citra Bakti, 1(2), 173-181.

Nurfadhillah, S., & Sitepu, M. J. M. (2024). Peran guru dalam mengatasi anak temper tantrum melalui metode time out pada aktivitas pembelajaran. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 230-241. https://doi.org/10.37985/murhum.v5i1.518

Prayitno, E., et al. (2024). Studi kasus masalah perkembangan sosial pada anak autisme di rumah anak berkebutuhan khusus Nanda Delisha Kabupaten Bondowoso. Sintesis: Jurnal Pendidikan Bimbingan dan Konseling, 2(1), 1-5.

Puspitaningtyas, A. R. (2021). Analisis peran guru dalam membantu interaksi anak berkebutuhan khusus. IKA PGSD, 10(2), 163-172.

Rahmadani, S. I., & Irdamurni. (2024). Penggunaan media boardgame geometry untuk meningkatkan pembelajaran mengenal bentuk bangun datar bagi anak autis. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 11139-11149.

Rahmahtrisilvia, et al. (2021). Assesmen gaya belajar anak gangguan spektrum autisme. Padang: UNP Press.

Ramadhani, P. R., & Fauziah, P. Y. (2020). Hubungan sebaya dan permainan tradisional pada keterampilan sosial dan emosional anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 1011-1020.

Rindiani, E. Y., & Dwijayanti, I. (2024). Peran guru untuk meningkatkan kecerdasan interpersonal anak usia dini pada kegiatan outdoor learning. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 10(1), 338-347.

Sekolah Rasa. (2023). Memahami autis. Semarang: Tiram Media.

Septy, et al. (2021). Peran guru dalam mengembangkan interaksi sosial anak autis di SDN Kunciran 07. ANWARUL, 1(1), 196-203.

Surahman, S., & Mukminan. (2017). Peran guru IPS sebagai pendidik dan pengajar dalam meningkatkan sikap sosial dan tanggung jawab sosial siswa SMP. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 4(1), 1-13.

Wong, R. S. Y. (2022). Neuroinflammation in autism spectrum disorders: potential target for mesenchymal stem cell-based therapy. Egypt J Neurol Psychiatry Neurosurg, 58, 91. https://doi.org/10.1186/s41983-022-00525-2

Yuswatiningsih, E. (2021). Kemampuan interaksi sosial pada anak autis. Hospital Majapahit (Jurnal Ilmiah Kesehatan Politeknik Kesehatan Majapahit Mojokerto), 13(2), 40-48.

Zubaidah, R. S. A. N. (2022). Etika guru dalam mengajar sebagai perwujudan karakter budi pekerti siswa di sekolah. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 1(4), 1125-1138.

Published

2024-05-27

How to Cite

Yovi Apriliyani, Dhia Rahmadika, Sherina Wifda, & Hijriati Hijriati. (2024). Peran Guru Dalam Meningkatkan Perkembangan Sosial Anak Autis Usia Dini di SLB TNCC Banda Aceh. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 125–132. https://doi.org/10.47861/khirani.v2i2.998

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.