Pengembangan Model Pembelajaran Discovery Learning dengan Media Kartu Kosakata untuk Meningkatkan Kemampuan Menggunakan Kalimat Lengkap Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Negeri Girijaya

Authors

  • Heri Sugriwa Universitas Suryakancana
  • Iis Ristiani Universitas Suryakancana

DOI:

https://doi.org/10.47861/jdan.v2i2.1195

Keywords:

Discovery Learning, Vocabulary Cards, Development

Abstract

This research aims to illustrate how the development of a discovery learning model using vocabulary card media can improve the ability to use complete sentences in fourth grade elementary school students. This type of research is development research. Data was collected through questionnaires and interviews, with data sources coming from teachers and students in the six classes studied. Data was analyzed using quantitative and qualitative descriptive methods, starting by changing the qualitative assessment to quantitative to get a score, then calculating the average score, changing it back to a qualitative assessment, as well as explaining the data, discussing the research results, and concluding. The research results show that: (1) based on needs analysis, the learning model desired by students and teachers is a model that actively involves students and fosters curiosity to discover something. The learning media needed is media that is cheap, interesting, easy to use, and can increase students' vocabulary. (2) The principles of preparing learning models include the principles of motivation, experience, discovery, cooperation, language and repetition. (3) Developing a discovery learning model using vocabulary card media produces products in the form of learning models and media which are realized in the form of guidebooks.

 

 

References

Alvionita, M.,& Haris, A. A. (2020). Pengembangan Kartu Kata Bergambar ( Flash Card) untuk Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Kosa Kata di Madrasah IbtidaiyyahKelas III. Prosiding Semnasbama, IV(2), 398–407.

Arsini, K. R., & Kristiantari, M. G. R. (2022). Media Kartu Kata dan Kartu Gambar pada Materi Kosakata Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 5(1), 173–184. https://doi.org/10.23887/jippg.v5i1.46323.

Cahyo, A., 2013. Panduan Aplikasi Teori Belajar. Jakarta. PT. Diva Press.

Eliana, N. (2020). Analisis Kemampuan Menulis Kosakata Bahasa Indonesia Siswa Kelas III. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1). https://doi.org/10.21009/10.21009/JPD.081.

Gipayana, Muhana. 2004. Pengajaran Literasi dan Penilaian Portofolio dalam Konteks Pembelajaran Menulis di SD. Jurnal Ilmu Pendidikan. 11(1): 59- 70.

Hamalik, O., 2015. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Hanafi. (2017). Konsep Penelitian R & D Dalam Bidang Pendidikan. Saintifika Islamica: Jurnal Kajian Keislaman, 4(2), 129–149. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/335227473_Research_and_Development_RD_Inovasi_Produk_dalam_Pembelajaran

Hosnan, 2016. Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Kemendikbud. (2016). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan, Nomor 24, Tahun 2016, tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar pada Kurikulum 2013.

Lestari, N., Hartono, Y., & Purwoko.2016. ”Pengaruh Pendekatan Open-Ended Terhadap Penalaran Matematika Siswa Sekolah Menengah Pertama Palembang”. Jurnal Pendidikan Matematika 10 (1):82-97.

Permendikbud (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan No. 103. Tahun 2014 pasal 2 ayat 7 dan 8 tentang Pembelajaran Pada Pendidikan.

Rumidjan, Sumanto, & Badawi, A. (2017). Pengembangan Media Kartu Kata untuk Melatih Keterampilan Membaca Permulaan pada Siswa Kelas 1 SD. Jurnal Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 26(1). https://doi.org/10.17977/um009v26i12017p062.

Rusman. (2014). Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. PT Rajagrafindo Utama.

Safitri, K. (2020). Pengembangan Kartu Kata (Flash Card) Bahasa Arab Berbasis Kosakata bagi Siswa Kelas IVMadrasah Ibtida ’ Iyah. Prosiding Seminar Nasional Bahasa Arab Mahasiswa IV, 2, 272–283.

Sugiyono (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alphabet.

Syah, M., 2017. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Tarigan, H.G (2008). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung. Angkasa

Published

2024-08-01

How to Cite

Heri Sugriwa, & Iis Ristiani. (2024). Pengembangan Model Pembelajaran Discovery Learning dengan Media Kartu Kosakata untuk Meningkatkan Kemampuan Menggunakan Kalimat Lengkap Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Negeri Girijaya. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(2), 107–121. https://doi.org/10.47861/jdan.v2i2.1195

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.