Pengaruh Permainan Puzzle terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah Anak Usia 5-6 Tahun di PAUD Anakhon Hi Do Hamoraon di Au Kecamatan Parmonangan

Authors

  • Bella Herlina Tuty Novia Purba Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Adiani Hulu Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Uranus Zamili Institut Agama Kristen Negeri Tarutung

DOI:

https://doi.org/10.47861/khirani.v2i4.1328

Keywords:

Puzzle Games, Problem Solving Skills, 5-6 Year Olds

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of puzzle games on the problem-solving abilities of children aged 5-6 years at PAUD Anakhon Hi Do Hamoraon Di Au, Parmonangan District. The method used in this study uses a quantitative pre-experimental design research method in the form of One Shot Case Study. The population is all students of group B (aged 5-6 years) at PAUD Anakhon Hi Do Hamoraon Di Au, Parmonangan District, totaling 30 people. Data were collected using a positive closed questionnaire of 15 items. The results of data analysis show that there is a positive and significant influence of puzzle games on the problem-solving abilities of children aged 5-6 years at PAUD Anakhon Hi Do Hamoraon Di Au, Parmonangan District: 1) Analysis requirements test: a) positive relationship test obtained rxy value = 0.471> rtable ( = 0.05, n = 30) = 0.361 thus it is known that there is a positive relationship between variable X and variable Y. b) Significant relationship test obtained tcount value = 2.821> ttable ( = 0.05, dk = n-2 = 28) = 2.048 thus there is a significant relationship between variable X and variable Y. 2) Influence test: a) Regression equation test, obtained regression equation Y ̂="17.49" + 0.67X. b) Regression determination coefficient test (r2) = 22.1%. Thus, Ha, namely there is an influence of puzzle games on the problem-solving abilities of children aged 5-6 years at PAUD Anakhon Hi Do Hamoraon in Au, Parmonangan District, is accepted and H0 is rejected.

References

Alkitab. (2012).

Ayu, dkk. (2019). Pengaruh permainan puzzle terhadap kognitif anak usia 5-6 tahun di TK Santa Lusia Batang Kuis Kecamatan Percut Sei Tuan Kota Medan T.A 2018/2019.

Besse, dkk. (2020). Pengaruh permainan puzzle terhadap kemampuan kognitif anak di TK Alkhairaat Maku Kecamatan Dolo Kabupaten Sigi. Jurnal Bungamputi, 2.

Ernawulan, dkk. (2018). Pengembangan kemampuan pemecahan masalah anak usia dini dalam pembelajaran proyek di taman kanak-kanak.

Fatra, dkk. (2021). Meningkatkan kemampuan kognitif anak melalui permainan rancang balok di kelompok B TK Ki Hajar Dewantoro XIII Kecamatan Dungingi Kota Gorontalo.

Gea, dkk. (2022). Pengaruh permainan puzzle terhadap perkembangan kognitif, motorik halus, dan sosial emosional pada anak kelompok B di TK Aisyiyah Labuhan Haji.

Https://www.jogloabang.com/pendidikan/permendikbud-137-2014-standar-nasional-paud-pasal-1-10.

Inggred, dkk. (2017). Pengaruh alat permainan edukatif (puzzle) terhadap perkembangan kognitif anak usia 5-6 tahun di Desa Linawan Kecamatan Pinolosian Kabupaten Bolaang Mongondow Selatan.

Jhoni, dkk. (2023). Perkembangan kognitif anak usia dini.

Junita Dwi Wardani. (2019). Strategi pembelajaran anak usia dini.

Komang, dkk. (2014). Penerapan metode bermain puzzle geometri untuk meningkatkan perkembangan kognitif anak dalam mengenal bentuk.

M. Fadlillah. (2014). Edutainment pendidikan anak usia dini: Menciptakan pembelajaran menarik, kreatif, dan menyenangkan.

M. Fadlillah. (2018). Bermain dan permainan.

Nelin Apriana. (2023). Pengaruh penggunaan media puzzle pecahan terhadap minat belajar siswa kelas III SDN 28 Mataram tahun pelajaran 2023/2024.

Nur Fitria. (2019). Pengembangan media permainan puzzle 3 dimensi sebagai upaya mengembangkan kognitif anak usia dini di taman kanak-kanak Citra Insani Rawajitu Timur Tulang Bawang.

Ratnasari, dkk. (2019). Pengaruh media puzzle terhadap kemampuan anak mengenal angka (1-10) pada anak usia 4-5 tahun di TK Nusa Indah Desa Gumuksari Kecamatan Kalisat Kabupaten Jember tahun pelajaran 2018/2019.

Rista Dwi Permata. (2020). Pengaruh permainan puzzle terhadap kemampuan pemecahan masalah anak usia 4-5 tahun.

Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, CV.

Wini Aprianti. (2021). Penerapan permainan puzzle dalam mengembangkan kognitif anak usia 5-6 tahun di RA Perwanida II Bandar Lampung.

Wulan Fauzia. (2022). Perkembangan kognitif anak usia dini.

Yesi, dkk. (2018). Penggunaan media puzzle terhadap peningkatan kemampuan pemecahan masalah anak usia 5-6 tahun.

Published

2024-10-08

How to Cite

Bella Herlina Tuty Novia Purba, Adiani Hulu, & Uranus Zamili. (2024). Pengaruh Permainan Puzzle terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah Anak Usia 5-6 Tahun di PAUD Anakhon Hi Do Hamoraon di Au Kecamatan Parmonangan . Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(4), 52–64. https://doi.org/10.47861/khirani.v2i4.1328

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.