Analisis Media Flashcard Terhadap Kemampuan Komunikasi Anak Autis di SLB TNCC Banda Aceh

Authors

  • Sherina Wifda UIN Ar-Raniry Banda Aceh
  • Afifah Munira UIN Ar-Raniry Banda Aceh
  • Putri Situmorang UIN Ar-Raniry Banda Aceh
  • Hijriati Hijriati UIN Ar-Raniry Banda Aceh

DOI:

https://doi.org/10.47861/khirani.v2i2.988

Keywords:

Media Flashcard, Kemampuan Komunikasi, Anak Autis

Abstract

Children with special needs (ABK) are children who have obstacles in their development caused by internal and external factors. Autism is a congenital disorder that children experience from birth, where it affects the child's ability to communicate or speak, making it difficult for the child to communicate both verbally and non-verbally. Difficulty speaking experienced by autistic children hinders the child from interacting with people in the surrounding environment. Flashcard media is media that contains interesting and simple pictures that can help improve children's speaking skills. The aim of this research is to find out the influence of flashcard media on speaking abilities in autistic children. The type of research used in this research is descriptive qualitative. Data collection techniques in this research are observation, interviews and documentation. The subject in this research was an autistic child with the initials A, a 5 year old male. The research results show that using flashcard media can improve speaking skills in autistic children.

References

Arsyad, Azhar. 2017. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pres.

Eva, Nur. (2015). Psikologi Anak Berkebutuhan Khusus. Malang: Fakultas Pendidikan Psikologi Universitas Negeri Malang

Fatwati, U., & Kusumawati, E. R. (2023). Penggunan Media Flashcard Pada Pembelajaran IPA Bagi Anak Autis. Jurnal Education and Development, 11(1), 77-81.

Febiola, S., & Yulsyofriend, Y. (2020). Penggunaan Media Flash Card terhadap Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1026-1036.

Iswari, Fitria. 2017. “Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Inggris Berupa Flashcard Bergambar Pada Tingkat Sekolah Dasar.” Desain Komunikasi Visual 119-128

Lorentius Goa & Teresia Noiman Derung. (2017). Komunikasi Eskpresif Dengan Metode PECS Bagi Anak Autis. Jurnal Nomosleca, hal 626-629 Vol 3 No 2

Mirantisa, F. A., Wirman, W., Firdaus, M., & Lestari, S. S. (2021). Komunikasi Terapeutik Berbasis Kartu (Flash Card) Pada Anak Dengan Gangguan Bicara (Speech Delay) Di Eka Hospital Pekanbaru. Jurnal Keperawatan Abdurrab, 5(1), 53-62.

Nursita, Depa, Lukman Hamid, and Nisa Nurhidayah. "Media Flash Card Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Ekspresif Pada Anak Dengan Autisme Di Pendidikan Anak Usia Dini." al-Urwatul Wutsqo: Jurnal Ilmu Keislaman dan Pendidikan 1.2 (2020): 18-26.

Oktaviana, Rina, dan Nabila Fadia. “Media Flashcard Psikoedukasi Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Pada Anak Autis Kelas III Sekolah Dasar.” Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara 4.3 (2023): 2587-2594.

Peters, T. (2010). Panduan Autisme Terlengkap: Hubungan Antara Pengetahuan Teoritis dan Intervensi Penddikan bagi Penyandang Autis. Jakarta: Dian Rakyat

Prayitno, E., Listyarini, D. W., & Fitri, I. (2024). Studi Kasus Masalah Perkembangan Sosial pada Anak Autisme di Rumah Anak Berkebutuhan Khusus Nanda Delisha Kabupaten Bondowoso. Sintesis: Jurnal Bimbingan Konseling, 2(1), 1-5.

Roedi irawan (2015) Autisme Pada Anak 1 : Mengungkap Rahasia Autisme. Airlangga Universitu Press, Surabaya.

Safitri, N., Arsesiana, A., Agustina, V., & Mawarni, R. (2023). Pengaruh Terapi Bermain Flashcard Terhadap Interaksi Sosial pada Anak Autis di Yayasan Pendidikan Melati Ceria di Kota Palangka Raya: The Effect of Playing Flashcard Thetaphy to Social Interaction in Toddlers in Melati Ceria Foundation of Palangka Raya City. Jurnal Surya Medika (JSM), 9(3), 173-178

Sagita, E. L. (2018). Peningkatan Kemampuan Berbicara Menggunakan Media Flash Card bagi Anak Autis Kelas TK B di SLB Citra Mulia Mandiri Yogyakarta. WIDIA ORTODIDAKTIKA, 7(1), 62-71.

Septiany, M. (2016). MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERBICARA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA KARTU GAMBAR UNTUK PESERTA DIDIK AUTIS KELAS III (Penelitian Tindakan Kelas, di Sekolah Luar Biasa 7 Jakarta) (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA).

Sugiyono, (2013), metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung .

Suteja, Jaja. (2014). Bentuk dan Metode Terapi terhadap Anak Autisme Akibat Bentuk Perilaku Sosial. Jurnal Edueksos, 3(1), 119-133

Yosfan Afandi. (2005). Mengenal dan Membantu Penyandang Autisme. Depdiknas.

Published

2024-05-21

How to Cite

Sherina Wifda, Afifah Munira, Putri Situmorang, & Hijriati Hijriati. (2024). Analisis Media Flashcard Terhadap Kemampuan Komunikasi Anak Autis di SLB TNCC Banda Aceh. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 92–100. https://doi.org/10.47861/khirani.v2i2.988

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.